torsdag 15 september 2011

Livets sunkiga lotteri

Alltså nu får det vara nog med elende - lite så känner jag just nu. Det är otroligt roligt att Carola är nominerad till årets Hjältemamma år 2011, men sedan när jag tänker på anledningen till varför så blir jag ledsen igen. Tänk er själva att inte accepteras för att man råkar gilla fel kön och dessutom bli lagligt diskriminerad!? Jag tänker på hur jobbigt min fru har det som har en förälder som beter sig illa pga av hennes livsval och hur hon har kämpat för oss. Men sedan blir jag stolt då jag hoppas att en nominering som denna verkligen kan uppmärksamma orättvisorna i samhället och kan bidra till förändring, jag blir stolt för att jag själv kan påverka genom att våra "leva öppet", våga skaffa barn och våga krama min fru offentligt!

Idag fick jag två dåliga nyheter och den ena var att Michaela (vars blogg jag följt) igår gick bort i hjärncancer och lämnade sin 5 åriga dotter efter sig www.paheligmark.wordpress.com, och den andra var att jag fick reda på att min mammas bästa väninna, också vän till familjen, har fått reda på att hennes cancer inte blir bättre. Fy vad hemskt. Jag har ingen som helst lust att äta någonting och kan nog inte ta in varför livet behandlar alla så orättvist. Två fina människor som måste lämna livet. Orättvisan är nog det som gör ondast och att faktiskt inte ha något riktigt svar till varför vissa får cancer. 

Jag är så glad att jag är frisk och att mina barn är det. Jag beundrar alla mammor (särskilt de i årets nomineringar till Årets Hjältemammor) som har sjuka barn för hur de orkar kämpa. Alla borde vinna, men helst skulle ingen någonsin drabbas. 

Mina tankar går idag till Michaelas familj och dotter. Ens lilla liv är alldeles för värdefullt för att slösas bort. Prioritera och värdesätt. 
Jag har förresten fått igenom mitt förslag att vi ska köra en 3 h lång triatlon klass på gymmet och skänka pengar till bröstcancerfonden, jag ska vara med alla 3 timmarna och det hoppas jag även att fler är så att klassen blir fullbokad. 

"En kan inte göre allt, men en kan göra lite"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar