onsdag 2 mars 2011

Två mammor - inte alls säkert

Skulle verkligen behöva en extra dag i veckan, typ dela tisdagen på två dagar tisdag 1 och tisdag 2. Vilket roligt samhälle det skulle bli då. Vi har nu bott i Dalby i snart ett år och vi stormtrivs. Vi har äntligen fått upp lite gardiner och växter och nu är det det sista finliret som ska in. Då vi har snöat in på väggord (we don't like paintings) så ska vi skriva stort på ena väggen "BE PROUD" ett väggord vi tycker symboliserar vår familj och vår kärlek. Jag är stolt över min familj och mig och Carola, att vi som oftast tar oss vatten över huvudet men att vi alltid kämpar för att allt ska bli bra. Så det ska stå i svart på väggen över soffan och Ullis ska hjälpa oss att måla/skriva. Känner att vi måste boa klart tills bullungen/miniskatt kommer i maj (lillan kan vi ju inte längre kalla henne...) så vi bara kan njuta av saft i trädgården och torka miniskattspyor=) Visst är småbarnslivet fantastiskt=)

Ikväll ska vi träffa en tjej som ev ska vara barnvakt åt killarna. Hoppas hon är reko. Sen efter det blir det bad av killarna sen onsdagsmys med frugan och magen. Igår lagade vi pizza så idag blir det lax och broccolimos=)
Min pappa och min faster sov över hos oss ikväll och det var supertrevligt. Ville busade med de hela morgonen så det var en trött kille som lämnades på dagis. 

Grattis Lotta och Carolin som båda blev mammor till Kira igår! Måste snart också ringa familjerätten och börja förbereda vår adoption, vår donator kommer hem i april så då ska han ner och skriva på faderskapspapperen. Först måste en faderskapsutredning påbörjas + avslutas innan den i sig kan läggas som underlag för en adoptionsprocess, sen påbörjas alla intervjuer och referenstagande. Shit mycket att ha i huvudet extra när man skaffar barn. 

Avundsjuk på alla andra som bara kan skaffa barn och allt flyter på. Vi måste oroa oss för att beslutet kan provas/ej gidkännas/ej vinna laga kraft och dessutom oroa sig/MIG för OM det skulle hända något med Carola under förlossningen - behöva strida för rätten för mitt barn, som då inte är en SJÄLVKLARHET att det ska gå till mig. Nej då måste fadern tillfrågas om sitt föräldraskap och sen ska det läggas ner igen (förutsatt att han avsäger sig det igen...)för att sen hamna på socialstyrelsens bord igen och där ska det utredas om jag är den bäst lämpade eller om barnet ska adopteras till någon annan. Tror inte många förstår vilken utsatt situation vi gays befinner oss i och särskilt inte vi som har gjort heminsemination. Att behöva oroa sig för allt runtomkring dessutom stressar en väldigt mycket och man är orolig för det mesta. Bara det tar ju tid  och ork att behöva ha en adoptionsprocess parallellt med en graviditet.

Sen tror jag också att det kommer bli jobbigt att själv ha burit ett barn och ha den nära relation man har en en liten bebis till att bli lite som "pappa" denna gången och behöva stå åt sidan. Så det är inte alltid bara sol och gröna skogar. Sen dessutom på detta ha släktingar som inte tycker att de är barnets riktiga dittan och dattan på det är så jävla omoget och nonchalant att jag blir lika ledsen varje gång. Som om allt i sig inte vore tillräckligt för oss men folk ser ju tyvärr bara till sig själva jävla egon. Inte ens när det är ens släkt liksom. 

Nej nu ska jag börja min dag. Ha det fint allesamans!

With love/Ida

3 kommentarer:

  1. Stå på dig gumman, ja vilken skillnad det måste vara att behøva tænka på allt sånt juridiskt i tillægg till allt annat som man tænker på i væntans tider. Och jag som satt och klagade på att jag behøver fylla ut en blankett om några veckor, får en att se det ur en annan synvinkel. Tycker hur som helst att ni ær så fina och att allt kommer gå så fint under førlossning och annat. En sån søtnos som væntar dær inne, førstår att ni længtar. Tror också att det kan stærka ens førældrarroll ænnu mer nær man kan sætta sig in i båda "sidor". Sjælv har jag æntligen børjat kænna lite tydliga sparkar, Erik kunde før førsta gången igår kænna en liten dytt :). Borde skaffa en sån dær mackapær før att høra hjærtljuden før man blir lite nojjig ibland, du vet hur hispig jag kan bli. Hoppas du har en fin kvæll och hælsa hela familjen bus! Det var så mysigt att hælsa på, får komma førbi snart igen! Stor kram bullkorren

    SvaraRadera
  2. Vet precis hur det känns med alla dessa myndigheter som ska få säga sitt ang. ens föräldraroll.
    Men vi försöker se det så här: VI VET att vi får ha barn!! För det har vi fått papper på!!

    Inte alla "som bara får till sina barn sådär" som har det!! Eller hur?

    Usch mår så dåligt när jag läser att tom. vissa släktingar har tråkig inställning mot er och er söta familj. Sånt gör mig arg!!

    Bamsekram till er från Maria m fam

    SvaraRadera
  3. Tack allesammans=) Jo precis mycket att ha i huvudet "extra" men värmer att vi har goa vänner som er=)

    SvaraRadera