fredag 26 augusti 2011

Sprutor, simhall och träningshistoria

Häromdan ringde Theodors pappa och undrade lite oroligt hur Theodor mådde, jo han mår bra sa Carola, hur så? Ja men han hade väl tagit spruta idag? Nej det har han verkligen inte sa Carola. Och Thedor hade ljugit ihop en historia om hur ont det hade gjort, att han hade fått plåster och att han nu var "okej". I morse sa han att klassen hade varit på Dalbybadet (so far so good) men när han sedan nämnde att ALLA minsann hade varit ute på det djupa (grovt oansvariga lärare att låta en förstakluddare till klass kastas ut på djupa delen utan föräldrarnas underskrifter) började vi ana ugglor i mossen, och särskilt då ALLA simmade utan puffar!!! Så vi köpte historien om simmandet på gymnastiken men även det visade sig ju vara en lögn. Theodor har ofta borstat tänderna, städat, lekt med den och den kompisen och "hjälper" även Ville ofta med diverse saker, men som vanligt är detta bara lurendrejeri. Han blåljuger oss rakt upp i ansiktet och hittar på historier utan att visa en min och ställer man honom sen mot väggen - ja då luras han bara säger han. Han kan således inte skilja på lögn och luras. Carola säger då till honom men samma sak händer snart igen. När man spanar på honom i smyg så gör han massor med saker med Ville som man inte får och sen när man frågar honom varför Ville gråter ljuger han och säger att han inte vet. Syskon I guess... Men  man tycker att han borde veta att man inte gör så mot sin lillebror, eller? Vi har berättat att man inte ljuger och att man inte får luras så....Mina frågor lyder: Är det alltid 1 april för alla barn OCH HUR *** klarar de av att blåljuga en rakt upp i ansiktet utan att röra en min när jag som är vuxen inte ens kan juga för Kaddie att jag ätit bulle till lunch? Har de inget samvete? Förstår de inte? Eller vad handlar det om i dess utveckling? Ngn som vet?  Hur kan en 6 åring lyckas lura föräldrarna - nästa tanke - HUR ska det då bli när de blir 15??? Ja i alla fall så måste det vara härligt att vara 6 år...

Tänk, du har ingen aning om tid och rum, du tror du kommer leva för alltid, du vet inte pengars värde, du kan ljuga och manipulera din omvärld och du förlåts hela tiden för att du vet inte bättre, du kan glömma saker av värde (typ din cykels cykellås) utan att någon behöver blir arg för att man är så liten, du bara är och är glad. Fantastisk tid det där när man inget vet, inga krav och allt är en lek i livets lärande skola. 

Lyckligt ovetande om livet...
Ja så är det kanske att vara 6 år och att ha en massa frågor om ALLT. Som barn hatade jag när vuxna inte gav den riktiga förklaringen till allt utan gick omvägar och svepte in saker och ting, jag har alltid gillat raka puckar och är lite av den skolan att man bör veta the hard way och inte skyddas tills man vet bättre. Men det är ju bara jag. Älskar att förklara solsystemets funktion för ville när han pekat på solen och säger "whåå e deeeh"? Bara jag? Hmm... Ingen annan? Nej. Jag hoppas Ville blir smart och snart börjar ställa en massa frågor så man kan sitta på wikepedia tillsammans en eftermiddag och bara lära sig saker. Gå till biblioteket och kolla i böcker och återberätta, så som jag var när jag var barn... Jag vet jag var inte som alla andra heller...

Wi fredag idag, ikväll. Det blev ingen träning för mig ikväll då jag har världens munsår, känner i hela ansiktet hur smärtan tar över body, mind and soul. Tryckte en bit deliscious kladdkaka till lunch (allt eller inget som ni vet) istället som syrran bakade igår, lite lätt ångest  heyden promenerar jag bort på lunchen, HÄPP!!! På tal om träning, för någon vecka sen träffade jag en av mina gamla dödspolare och vi var ute och käkade middag. Tjejen som tidigare varit lite i obalans, dvs inte tränat så mycket, har nu blivit asfit genom att börja springa, köra kampsport och siktar nu på triatlon, endast för att hon har vinnarskalle, alltså bestämt sig! Cred till dig H! Beundrar sådana människor som satsat och go all in! Nu kan ju tilläggas att denna sköna böna varken har ett radhus, fru eller 3 barn att ta hand om men ändå, värd att hyllas!!! Önskar jag hade mer tid till att träna, jag är ju fast...

Fick en liten fråga på fejjan för ett tag sen - hur kommer det sig att du är så fit? Hmm okej nu kanske jag ligger tillbaka i form men för er som ej känner mig kan jag ju ge mitt livs träningshistoria (som jag minns den)

1-7 år: Utelek varje dag
7-10 år: Skolgympa, utelek, ridning, simning
12-15 år: Kampsport, konstim, simning, löpning 5-7 ggr/vecka
15-22 år: Dans + gym + gruppträning, löpning 5-10 pass/vecka
22-26 år: Gym + grupptärning + spinning 5-12 pass/vecka (instruerade ca 5 klasser/vecka)
26-28 - typ 2ggr/ vecka...

Så lite kanske hänger kvar, min vikt har ju pendlat allt från ynkliga 42 kg till stadiga 85kg (då jag vägdes in på förlossningen sen gick jag ner till 78 kg och låg kvar där ca 1 år typ...) Damn you amning...Så med andra ord är jag van att träna

Idag äter jag dock allt jag vill, när jag vill och tränar när jag hinner, hade jag fått bestämma själv hade jag gärna dansat balett 2ggr/vecka, funk 1 gång/ vecka, styrketränat 1 gång/ vecka och sedan ett BP pass och en spinningklass på det så hade jag varit mind at ease. Men försöker träna effektivt när jag väl kan, men även det är svårt när orken är nere på noll ibland efter att ha gått upp tidigt och jobbat till 18 varje kväll... Men men ge aldrig upp!!!

Busig tjej v 39 ha ha, denna bjuder jag på som fredagsnöje
Helg, odiladi. Ha en fin sådan, rapporterar in på måndag igen! Love you gajs=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar