tisdag 29 oktober 2013

Lämna först hämta sist - den ensamstående mammans dilemma

Gissa vilka två som fick två guldstjärnor idag för att ha sovit i egna sängar? Jodå båda två!!! 

Ställde klockan i tid och kom upp! Det lönar sig att somna tidigt. 

Denna vintertid känns väldigt bra. Fungerar nu som människa tom på morgonen. På med leopardleggings, röda skor, läppstift och mössa och upp på cykeln mot dagis! Som vanligt lämnar jag mina barn först och hämtar de sist... Blandade känslor och jag förstår inte hur alla andra (ja och jag KAN/får lov att säga alla andra) fixar att inte lämna innan 7 och  inte hämta senare än 16 typ??? Antar att de är två eller att en av föräldrarna har en liten hemma och alltså lämnar 9-14. 

Även om jag jobbar halvtid så studerar jag ju på CSN heltid! Hur skulle jag kunna arbeta bara halvtid? Vilket jag egentligen skulle behöva för att hinna med allt? Väl hemma sen kl 18 är det kvällsmat, pyjamas och dusch sen läggningen. Sen när de är i säng ca 20 är det disk och förbereda frukosten och kläderna inför imorgon, sen är det skola. Jag hade aldrig haft råd att arbeta deltid. Men jag blir arg och får dåligt samvete när de på dagis säger att ville har svårt att koncentrera sig långa dagar och att Ella är trött och blir utåtagerande. Att man borde ha de kortare dagar!!! Hur???

När man inte har en fast anställning blir allt så mkt svårare. Man kan inte arbeta halvtid då vikariaten man ofta har är 100 % på ett par månader och det accepteras inte att man då som "extra" har ledighet eller kortare dagar. Får fortfarande höra gliringar på jobb att jag hade 1 v semester på hela sommaren efter att inte haft en dags ledighet sedan 2012 och läst dubbelt hela VT och ja inte för att det hör till... Men även separerat. Som icke fast anställd har man inga rättigheter. Man förväntas jobba på. Jag har haft vik nu sedan 2011 och det börjar bli tröttsamt att inte veta hur det ser ut om 3 månader framöver. 

Jag önskar jag kunde gå ner i tid så att vardagen blev lugnare. Att inte alltid behöva vara den som tänder upp alla lampor på dagis om morgonen halv sju eller går från dagis halv sex. Men utan fast jobb kan man inte göra så mkt. Man får Kötta på och vara tacksam. Och hoppas att barnen klarar sig. Andas djupa andetag när de är övertrötta hemma och vägrar allt. Inte själv glömma äta, kissa, andas. 

Funderar seriöst på att bara vara ett tag. Ta tid med barnen och bara vara med de ett tag. Man räcker aldrig till någonstans känna det som och mellan kämpande, gäspningar och tider ska man söka nytt jobb, jobba, plugga och bli frisk...

Nä fy vilket gnetigt inlägg. Lika bra att ta tag i saker och inte låta ångesten bita tag som en hund. Det är ju onsdag:-) smakade den nya Maraboun igårkväll med jordnötter !!! Fantastisk! 

Ha en din dag alla! Kramennnnnn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar