torsdag 24 oktober 2013

Filosofiskt skit och snor

En av mina tankar kring lärande är att individer allt som oftast medvetet eller omedvetet väljer att avstå lärande med risk för att misslyckas eller att under resans gång dit inte känna sig bekväm i situationen. Människan väljer då det invanda och trygga. Det som hen behärskar. Men då kommer hen ingenstans. Möjligtvis kan hen bli väldigt bra på det hen gör och är just då men då ingen förändring tillkommer blir lärandet ett om och om tänkande. Där anser jag att ny input behövs för att kunna vidga sitt synsätt och sin egen bekvämlighetszon. 

Ja jag älskar att filosofera kring lärandeprocesser och en av de är mitt eget handlande kring att lära mig bemästra min nya ägodel cykelvagnen. Däcken måste pumpas, vagnen monteras och justeras och allt jag skriker är motstånd!!! Jag vill inte för jag vet inte hur man gör. Här blir själva ansträngningen att lära det vitala och det som bör ses som avgörande för huruvida denna inställning/föreställande om lärande kan förändras. 

Ja enough said. Jag är dunderförkyld, på väg till jobb och ser fram emot en helg med barnen i regniga lekplatser och komma hem och baka chokladbollar.

För er som undrar så börjar mitt sötsug avta en aning men jag äter ändå det jag vill. Hade varit skönt att komma igång och träna men men just nu tränar jag core i hjärnan. Hjärnstabilitet istället för bålstabilitet. Måste läka och styrka mitt inre. 

Fokus på barnen nu i helgen. Veckan har varit tuff för en av de. Svårt med måltider, koncentration och att hålla samman;-( kommer nog bli ut i skogen och inviga nya cykelvagnen upp till Skrylle. Maxlast 27 kg my ASS!!! Brukar hjälpa med stora ytor och lugn. 

Sitter och snorar på buss som en annan barnunge. Som jag ser det finns två alternativ - leta febrilt efter något som påminner om papper eller helt enkelt kväva kräkreflexerna och använda tungan... Papper!!! 

Ha en fin fredag allesammans! Lön idag och första månaden med halva hyran! Fäääöäst. Puss och snor på er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar